وضیحات مقاله : شاید برای شما هم سوال باشد چرا برای بعضی بازی ها هنوز کرکی منتشر نشده است حتی با وجود گذشت زمان بسیاری از انتشار این بازی ها اما باید به شما گفت که این تاخیرها در انتشارها ریشه در یک مسئله دارد اگر شما میخواهید بدانید چرا برای FIFA 16 و یا Just Cause 3 هنوز کرکی منتشر نشده است. در این مقاله که به صورت اختصاصی تهیه شده است، دلایلی که احتمال دارد باعث ایجاد تاخیرها می شود آماده کرده ایم. جهت خواندن مقاله همراه ما باشید…
تا چند سال پیش گاهی اوقات کرک بازی FIFA 16 و خیلی از بازی های دیگه حتی زودتر از انتشار نسخه جهانی در اینترنت توسط سایت های کرک منتشر می شد و این روند ناامید کننده برای ناشران با اینکه هزاران راه رو برای جلوگیری از این کار انجام دادند هنوز هم که هنوزه ادامه دارداما اگر از دنبال کننده های بازی FIFA و نسخه سال گذشته اون یعنی FIFA 15 باشید ممکنه تا الان اسم Denuvo و تکنولوژی ای که کابوس هکرها شده به گوشتون خورده باشه اگر هم که نه ما برای شما کمی توضیح می دهیم که چطور ناشران قدرتمند بازی مانند EA دارند کار رو به نفع خودشون انجام می دن و در مقابل منتشر شدن نسخه غیرقانونی بازی مقاومت می کنند در واقع این کار برای فروش نسخه اصلی است و قصد دارند تا از فروش نسخه های غیراورجینال جلوگیری کرده تا هم بتواند سود خود را افزایش داده و هم رضایت کاربران را داشته باشند، تاکنون شرکت های فراوانی از این قابلیت استفاده کرده و خواهند کرد، و نتیجه حاصل، رضایت آن ها را در پی دارد.
DRM یا مدیریت حقوق دیجیتالی چیست؟
مدیریت حقوق دیجیتالی (به انگلیسی: Digital rights management یا DRM) به فناوریهایی گفته میشود که سازندگان سختافزار، ناشران، و دارندگان حق تکثیر به کار میبرند تا استفاده از ابزارهای دیجیتالی یا خود محتوای دیجیتال را کنترل کنند. این اصطلاح برای فناوریهایی استفاده میشود که جلوگیری می کند از محتوای دیجیتال به شکلی جز آنکه عرضهکنندهٔ آن میخواد، به کار بره. البته این اصطلاح دربارهٔ روشهای دیگر برای جلوگیری از کپی که نیازمند تغییر در محتوا یا وسیله نیستند، مانند شماره سریال، به کار نمی رود. شرکتهایی مانند: سونی، اپل، آمازون، مایکروسافت مدیریت حقوق دیجیتال رو به کار میبرند.
در سال ۱۹۹۸ قانون حق تکثیر هزارهٔ دیجیتال (به انگلیسی: Digital Millennium Copyright Act یا DMCA) در امریکا تصویب شد که هدفش اعمال مجازات برای کسانی بود که فناوریهایی را فراهم میکنند که هدف و کارکرد اصلیشان خنثیکردن فناوریهای کنترل محتوا است. بهکاربردن مدیریت حقوق دیجیتال بحثانگیزه. شرکتها می گن که مدیریت حقوق دیجیتال برای مبارزه با نقض حق تکثیر در اینترنت و امن نگهداشتن کاربران از ویروسها و تضمین سوددهی پدیدآورندگان آثار هنری لازمه. مخالفان می گن که شواهدی نیست که نشون بده این فناوری به جلوگیری از نقض حق تکثیر کمکی کرده باشه و اینکه شرکتهای بزرگ با گذاشتن قفل روی محصولاتشون رقابت و نوآوری رو سرکوب میکنند.
اما مشکل اینجاست که این قفلهای دیجیتال گاهی ممکنه جلوی کارهای کاملاً قانونی رو هم بگیرد؛ برای مثال جلوگیری می کند ازاینکه کاربران از سیدیها و دیویدیهاشون که خریداری کرده اند نسخهٔ پشتیبان تهیه کنند، و یا جلوگیری می کند از اینکه محتوای دیجیتال در یک کتابخانه با دیگران به اشتراک گذاشته بشود، یا مسائلی از این قبیل… و ریچارد استالمن در مقالهٔ حق مطالعه و در اظهارات عمومیاش نوشته است: ( DRM یک مثال از ویژگیهای مخرب است یک ویژگی که برای آسیب زدن به کاربر نرمافزار طراحیشده، و از این رو نمیتواند قابل تحمل باشد)
در یک خط باید به مدریت حقوق دیجیتالی گفت کد نویسی و رمز هایی که باعث میشود کاربران از نسخه های کپی و تقلبی استفاده نکنند و از نسخه های اصلی با محدودیت استفاده کنند تا شرکت ها سود بالاتری کنند و مانند گذشته ضرر ندهند.
تکنولوژی Denuvo چیست؟
تکنولوژی جدید Denuvo که توسط شرکت Denuvo Software Solutions خلق شده که این شرکت توسط Sony DADC DigitalWorks بوجود آمده است و در عناوین و بازی های زیر به کار گرفته شده:
FIFA 15
FIFA 16
Lords of the Fallen
Dragon Age: Inquisition
Battlefield Hardline
Batman Arkham Knight
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
GTA V
Mad Max
Just Cause 3
Denuvo بر روی این مساله پافشاری می کند که تکنولوژی منحصر بفردی که دارد بر پایه هیچکدوم از راه کارهای DRM نیست و بسیار اختصاصی این کار انجام می شوند تکنولوژی که به آن Denuvo Anti-Tamper می گویند تا حالا توانسته است روند کرک تمام عناوینی که در بالا ذکر شده است را بسیار به وقفه بیندازد وهکر ها را بسیار اذیت کند.تکنولوژی Anti-Tamper بر پایه نفوذناپذیر بودن شبیه الگوریتم های سیستم های Anti Cheat (ضد تقلب ) بازی های آنلاین کار می کند که مهندسی معکوس رو برای هکر ها بسیار سخت می کند که البته حجم نرم افزار رو بیشتر می کنه و بر روی راندمان اون هم تاثیرات زیادی می گزارد. در اصل گفته میشه که Denuvo Anti-Tamper دائما کدهای نرم افزار رو Encrypt و Decrypt می کند و همین باعث نفوذ ناپذیر بودنش است.البته تکنولوژی Denuvo برای اولین بار توسط هکرهای مستقل چینی بنام ۳DM در یکم دسامبر ۲۰۱۴ نفوذپذیر شد و کمی بعد تر اون ها کرک بازی Dragon Age: Inquisition رو منتشر کردند و کمپانی Denuvo در عکس العمل این موضوع گفت که هر سیستمی نفوذپذیر است و حرف و شعارش را به یاد بردکه باعث شک گیمرها و هکر ها به این سیستم امنیتی شد.
شایعات و اخبار تایید نشده
شایعاتی هست که کمپانی Denuvo روابط خوبی با جامعه هکر ها داره و با پرداخت امتیازات و هزینه هایی، هکرهای بزرگ رو چندین ماه از انتشار کرک منصرف می کند و هکر ها هم چون نفوذ به این سیستم رو طاقت فرسا می بینند این کار رو انجام نمیدند و علت پیروزی Denuvo نفوذ ناپذیر بودن محض اون نیست که این موضوع برای چند عنوان منتشر شده با انتشار کرک (هر چقدر هم دیر) مشخص شد. سر منشا همه این شایعات وقتی شروع شد که کمپانی ۳DM که قرار بود روی کرک بازی Batman Arkham Knight کار کنه بعد از خریدن زمان زیاد گفت از انجام اون منصرف شده و پروژه را به CPY واگذار کرده که بعدتر این کرک منتشر شد.
جمع بندی
یک واقعیت تلخ وجود دارد و آن هم این است که بازی هایی مانند: Just Cause 3 و FIFA 16 امکان منتشر نشدن کرک آن ها به این زودی ها وجود ندارد. در واقع به این معناست که برای بازی کردن این دو بازی باید چندین ماه دیگر نیز صبر کنید اما حتما کرک این بازی ها بالاخره منتشر خواهد شد.